Az útdíjak egyébként növekedtek március 15-ével, és az Országgyűlés előtt lévő törvényjavaslat értelmében automatikusan az inflációt követheti az e-útdíj. „Ez az unióban is bevett, normális eljárás, senkit nem ér hátrány. Körülöttünk is számos országban emelkednek az útdíjak.”
A külföldi sikerek jelentőségét növeli, hogy a NÚSZ-nak tisztességes eszközökkel dolgozó állami intézményként a kormányoknál nem minden esetben tisztességes úton lobbizó nemzetközi multikkal kell versenyeznie az útdíjrendszerek kiépítésének megbízásaiért. 2019 márciusában a cseh rendőrség megrohanta az osztrák Kapsch TrafficCom útdíjtársaság irodáit, mivel felmerült a gyanú, hogy a vezérigazgató, Karel Feix és a trösztellenes hatóság vezetője, Petr Rafaj összejátszott a cég érdekében. Akármi történt is, a 2007 óta a cseh útdíjszedést lebonyolító osztrák vállalat nem folytathatta tevékenységét, 2019-ben a feladat a szlovák–cseh SkyToll–CzechToll konzorciumhoz került.
Utat nyitnak a magyaroknak
A vezérigazgató hangsúlyozza: „Mivel az Európai Unióban vagyunk, nem kivételezhetünk a magyar állampolgárokkal, de segítünk, ahogy tudunk. Tökéletesen látszik, hogy az egész unióban mindenki a saját piacát akarja védeni, és minél nagyobb az ország, annál nagyobb az ereje. Gondoljunk a németekre, akik csak a külföldiekre akarták kiterjeszteni az autópályadíj-fizetést. Minden ország megpróbálkozik mindenféle megoldással, aztán valamelyik fennakad az Európai Bizottság rostáján, a másik meg átmegy rajta. Mi legalább olyan feltételeket biztosítunk a magyaroknak, mint a külföldieknek, ez már önmagában segítség.”
A tehergépkocsik környezetvédelmi besorolásánál egyesek trükköznek, jobb besorolásba jelentik be magukat, mert így kevesebb útdíjat kell fizetniük. „Automatikussá kívánjuk tenni ennek az ellenőrzését. A magyar járművekről rendelkezésünkre áll a nyilvántartás, meg tudjuk nézni a valós adatot; ha tévedett valaki, szólunk neki, és lehetősége lesz, hogy beállítsa a megfelelő környezetvédelmi besorolást. A külföldiek esetében azonban nem látunk bele országuk hatósági nyilvántartásába, így azok, akik
a kérésünk és figyelmeztetésünk ellenére sem adják meg a helyes adatokat, egy idő után automatikusan a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolódnak, és az alapján fizetik az útdíjat mindaddig, amíg nem pótolják a hiányosságot. Ez az eljárás tehát a magyar fuvarozóknak lesz kedvező, ám nem diszkriminatív a külföldiekre nézve” – magyarázza.
„A növekvő útdíjbevételek jól jelzik, hogy a magyar gazdaság kezd lendületbe jönni”
A magyar utazók és cégek előnye egyébként a helyismeretből is származhat, hiszen ők tisztában vannak vele, hogy létezik megyei matrica, amely sehol máshol nincs Európában. „A Budapest–Balaton viszonylatban két-három megyei matrica szükséges, ez éves szinten 10-15 ezer forintot jelent, nem kell megvenni a 43 ezer forintos éves matricát. Ez évente több milliárd forintos megtakarítást jelent az autósoknak. A külföldiek ezt kevésbé tudják kihasználni. Szintén kedvező, hogy Budapesten és vonzáskörzetében például a kisteherautókkal dolgozó hazai kis- és közepes vállalkozások a Pest megyei matricával 300 kilométernyi szakaszt használhatnak, hárommillió embert tudnak kiszolgálni járművenként évi 5 ezer forintért. A havi motorosmatrica ugyancsak slágertermék lett, ezt is inkább a magyarok veszik, az ára a fele a rendes matrica díjának. A heti matricák kétharmadát külföldiek veszik, ennek a típusnak emelkedett az ára 2018-ban, a drágulást így leginkább a külföldiek fizetik meg” – emeli ki Bartal Tamás. Megjegyzi: az értékesítés mintegy felét kitevő külföldi bevételekből a közúthálózat fejlesztését, karbantartását végzi el a Magyar Közút és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő, ezt másra nem is fordíthatja az állam.